Een regelmatige analyse van je “kerncijfers” of KPI’s als restaurant-, brasserie- of café-uitbater is niet alleen een noodzaak om te groeien maar ook om te overleven in deze GKS-tijden. Helaas wachten nog veel uitbaters tot ze eens per kwartaal samenzitten met hun boekhouder om hun omzet en kosten te bekijken.
Maar bijsturen drie maanden na de feiten is niet gemakkelijk en “bekijken van omzet en kosten” volstaat ook niet om een taverne te optimaliseren.
Een doel vertalen naar cijfers
Je hebt je als ondernemer doelen gesteld, misschien niet jaarlijks, maar zeker toen je startte met je zaak.
Nu moet je dat bedrijfsdoel vertalen naar cijfers. En die cijfers laten je toe om te kijken:
• Waar sta ik met mijn horecazaak?
• Waar wil ik staan?
En dan zijn er 3 mogelijkheden
Groen:
• je mensen en je bedrijf doen wat je had vooropgesteld
• doe zo verder en feliciteer je personeel
• maar misschien was je te weinig ambitieus….
Rood:
• het gaat met je brasserie of restaurant niet zoals je gehoopt had
• tijd om dringende, strategische acties te ondernemen
Oranje:
• waarschijnlijk het geval bij de meeste zaken
• diepere analyse dringt zich op
• waarschijnlijk lopen een heel deel zaken goed en vlot
• andere werkpunten dienen aangepakt te worden
Angst van de cijfertjes
Wat we ook vaak merken bij onze klanten en horen van boekhouders is de schrik voor cijfers.
Cijfervrees is niet het alleenrecht van de horeca en bij veel KMO’s gaat het om de angst voor het onbekende.
Maar je moet die confrontatie met de realiteit durven aangaan!
En ik verzeker je dat deze confrontatie, hoe hard ze ook kan zijn, altijd een meerwaarde geeft!
Tijd voor actie!
Want vanaf dat moment weet je waar je staat, je kan de koe bij de horens pakken om naar een hoger rendement toe te werken!
Loopt alles volgens wens in je brasserie, des te beter, maar optimaliseren kan altijd! Is het niet in harde euro’s of meer klanten, dan kan je misschien meer tijd voor jezelf overhouden.
Is het veel minder rooskleurig met je restaurant gesteld dan je intuïtie aangaf, dan weet je dat je actie moet ondernemen!
En actie kan zijn:
• Kosten verlagen
• Omzet verhogen
• Efficiëntie verbeteren
• Of beslissen om er de brui aan te geven want ook dat kan een “goede” beslissing zijn
De oorzaak van heel wat faillissementen is niet dat er geen actie kon genomen worden, maar dat de hoogdringendheid werd onderschat!
Wij helpen u graag!
Wil je advies over hoe je doel vertalen in KPI’s en concrete acties?
Of hoe je zaak kan optimaliseren volgens het KOE-principe?